Wednesday, February 16, 2011

Ulam sesuai untuk buat kerabu

Dalam entri yang lepas, saya ada bagi resipi nak buat rencah kerabu kan. Ada yang bertanya ulam-ulam ape yang sesuai nak campur bersama. So, dalam entri ni saya bagi cadangan ulam apa yang sesuai untuk campur-campur...

First thing, kenali dulu jenis-jenis ulam ni ya. Semua gambar saya guna khidmat En.Google je

Daun Pegaga.
Ada 2 jenis kan, tapi yang ni lebih sesuai buat ulam. Yang lagi satu tu, jadi hiasan cantik la tapi sesuai buat air pegaga.

Daun Putat

Pujuk Gajus

Daun Selom
Daun yang terkenal makan dengan laksa tu...

Tauge

Pucuk Kaduk
Jangan terkeliru dengan daun sirih ya. Walaupun rupa hampir sama, bau dan rasa amat berbeza. Silap makan sirih, panas lidah nanti, hehe...

Kacang Kelisa atau Kacang Botol

Jantung Pisang
Basuh bersih-bersih dan rebus dulu ya!
  1. Kerabu Tauge + Kerang
  2. Kerabu Tauge + Perut (Lembu)
  3. Kerabu Perut
  4. Kerabu Pegaga + Daun Selom
  5. Kerabu Pucuk Kaduk + Daun Putat + Pujuk Gajus
  6. Kerabu Kacang Kelisa
  7. Kerabu Kacang Kelisa + Tauge
  8. Kerabu Pegaga
  9. Kerabu Daun Selom
  10. Kerabu Jantung Pisang
Actually, terpulang pada selera individu nak campur apa2pun. Ni sekadar cadangan hidangan je. Sedap kerabu ni. Kalau makan ratah pun sedap, nasi panas lauk kerabu pun dah cukup. Memang membuka selera lah!

Ada cadangan lain untuk buat kerabu? Share la!

*Ingat! Semua ulam hiris nipis2 kecuali tauge dan jantung pisang. Tauge tu cuma buang ekor je, jantung pisang plak potong kiub pun takpe....

SELAMAT MENCUBA!

Photobucket

1 comment:

Atiqah said...

tiqah suka ulam-ulaman...