Saturday, February 12, 2011

Resipi: Sayur Kacang Bendi Goreng


Bahan-bahan: (unutk 2 orang makan)

5 batang Kacang Bendi
1 batang Cili Merah
Sejemput Ikan Bilis
1 ulas Bawang Merah
1 ulas Bawang Putih
Sedikit Air Asam Jawa
Sedikit Air
Garam secukup rasa
2 sudu besar minyak masak

Cara memasak:
  1. Tumbuk Cili Merah, Bawang Merah, Bawang Putih dan Ikan Bilis sehingga hancur.
  2. Tumis bahan2 yang telah ditumbuk tadi sehingga garing.
  3. Masukkan sedikit air asam jawa dan tambah sedikit air.
  4. Sesuaikan rasa dengan garam secukupnya.
  5. Akhir sekali masukkan kacang bendi dan tutup kuali dan biarkan kacang bendi sedikit layu. Bila agak layu, tutup api dan sedia dihidangkan.
Petua: Untuk kurangkan lendir kacang bendi, potong kacang bendi sejurus sebelum masuk ke dalam kuali. Jangan potong awal-awal.

SELAMAT MENCUBA!

Bonus: Resipi Sambal Belacan


Saya tahu sambal belacan kita mesti berbeza2 rasanya kan. Kalau kita pergi kedai2 makan pun, rasa sambal belacan setiap kedai mesti tak sama. Sambal belacan mak mertua saya pun tak sama dengan sambal belacan saya dan Ummi saya. Ini sambal belacan versi saya dan Ummi saya, juga adik2 saya, (",). Kalau nak cuba, silakan. Nanti share resipi sambal belacan versi korang plak ya!

(Untuk 2 orang makan)

1 tangkai cili merah
3 tangkai cili api
1 inci belacan
Sedikit air asam jawa
Perahan air limau nipis atau limau kasturi

Tumbuk cili merah, cili api dan belacan sehingga lumat.  Kemudian masukkan sedikit air asam jawa dan perahan air limau.

Nota: Saya lebih suka perah limau kasturi.
Nota: Mak mertua saya guna hanya cili api. Memang pedas. Saya sendiri tak berani makan sambal belacan mak mertua saya, =p
Nota: Ada yang blend kan?



Photobucket

No comments: