Saturday, February 12, 2011

Aktiviti Anas di dapur

Jom usya ape la anak teruna Ummi yang rajin ni buat kat dapur bila Ummi memasak. Hanya terjadi bila Abah die takde di rumah ya...

 Hm, ape la yang dia buat agaknya tu?

 Dia suka main klip2 plastik tu susun dalam lubang kat stool tu. Setiap kali masuk dapur, itu la yang dia cari dan buat.

Saya sangat kreatif. Lepas main, saya simpan balik. Saya tak biarkan sepah2 sebab saya tahu Ummi letih. Saya sayang Ummi dan kesian kat Ummi sebab tu saya kemas sendiri...

Selain tu, pantang nampak Ummi pegang lesung batu. Mesti dia akan datang meng'offer'kan diri, "nak olong!". Pastu Ummi akan letak tangan dia atas lesung, tangan Ummi plak genggam atas tangan dia dan kami menumbuk bersam-sama. Anas sangat suka, tersengih-sengih, "Ummi, Ummi, olong..." Nak cakap dia best sebab dapat tolong Ummi. Thanks sayang!

Tadi kan, masa Ummi kupas nenas, dia pun sibuk2 tau. Ummi tak bagi dia main sebab kulit nenas kan tajam. Pastu dia macam tak puas hati sebab Ummi tak bagi main. Pastu dia campak2 kan kulit nenas tu. Hadoi! Masa tu baru je mop lantai dapur. Geram sangat tau kat budak kecik tu... Tapi sabar, sabar... Then bila dah selesai, Ummi nak balut sampah dalam surat khabar, Ummi pun suruh dia kutip balik yang dia campak2 tadi. Ummi tanya dia, "Anas tak kesian kat Ummi ke? Ummi letih la nak kemas banyak2.." Pastu dia pun kutip kulit nenas tu, taruk dalam surat khabar dan datang cium pipi Ummi sambil cakap, "Tian Ummi..." Wah, terharunya..... Sayang anak Ummi!

Photobucket

No comments: