Thursday, April 14, 2011

Pecal @ Gado Gado

Dalam sarat, saya tak boleh duduk diam walaupun sebenarnya saya memerlukan rest memanjang. Tapi mana lah boleh nak rest kalau dah perempuan yang bergelar isteri dan ibu. Dapur tetap menjadi teman setia. Harus masak jugak walaupun simple untuk suami tersayang.. Kesian tengok abang makan tak menentu. Alhamdulillah la dia pun tengah nak berdiet & tak berapa bagi saya masak. Sekadar yang simple pun sudah cukup untuk dia... Thanks Abang!

Ni menu lunch kami Jumaat lepas. Lambat benar saya nak pos ke sini. Saya cuma goreng ikan, buat kuah singgang dan pecal ni la selain sambal belacan faveret abang.





Bahan-bahan dia mudah sangat:

Sayur Kangkung (Layukan atas api)
Kacang Panjang (Rebus)
Tauge (Layukan atas api)
Timun (Hiris halus)
Tempe (Goreng dan potong kecil-kecil)
Tauhu (Goreng dan potong kecil-kecil)
Telur Rebus (Potong bulat)

Kuah Pecal - oleh kerana saya tak pandai buat, beli yang segera je.

Arwah nenek saya punya pecal sangat maveles. Mak Tok saya kat Kedah ni  amik resipi dia dan buat bisnes kuah pecal kat sini. Sangat laku! Arwah nenek saya pure Jawa...

Sedap makan dengan nasi ataupun makan macam tu je. Abang lepas makan dengan nasi, ratah plak... Memang sedap!

Photobucket

1 comment:

kak ina kl said...

salam ramadhan ..sodap ni..dah lama tak buat